Skrzynie biegów DSG i Multitronic.
Czy jest się czego bać? Jak to wygląda w praktyce obecnie? - okiem mechanika


Skrzynie biegów DSG w praktyce.
Skrzynia biegów 02E DSG 6-biegów ze sterownikiem DQ250
W przypadku skrzyni biegów DSG najczęsciej spotykane to:Skrzynie DSG 6-biegowe ze sprzęgłem mokrym oznaczone najczęściej jako DSG 6 02E sterowane mechatroniką oznaczoną jako DQ250.
Olej w skrzyni biegów i olej w mechatronice to ten sam olej. W tej skrzyni biegów stosowane są podwójne sprzęgła pracujące w oleju w jednym oleju. W tej skrzyni biegów zastosowano dwa filtry oleju - zewnętrzny okrągły i płaski wewnętrzny. Wymiana filtra wewnętrznego wymaga otwarcia skrzyni biegów czego w praktyce nie robi się. Typowe problemy z tą skrzynią biegów dotyczą uszkodzeń mechatroniki, która wymaga demontażu, otwarcia i naprawy. Zdarzają się także uszkodzenia łożysk co może skutkować uszkodzeniem koła impulsowego wałka wyjściowego. Czasami zdarzają się uszkodzenia magnesu czujnika przesunięcia.
Od strony mechanicznej skrzynia biegów 02E w naszej opini jest bardzo trwałą jednostką i rzadko zdarzają się poważniejsze uszkodzenia.
Stosunkowo droga jest wymiana sprzęgieł na nowe. My w naszej ofercie mamy także używane sprzęgła w cenie już od 200 zł co może stanowić alternatywę dla osób, które nastawiają się na użytkowanie samochodu w krótkim okresie jak kilkadziesięt tysięcy kilometrów.
Ze względu na powszechność tego typu skrzyni biegów naprawa mechatroniki nie stanowi już większego problemu oraz kosztu i raz dobrze naprawiona mechatronika nie powinna już sprawiać problemów przez dłuższy okres użytkowania.
Ta skrzynia biegów przenosi maksymalny moment silnika 350Nm podczas, gdy skrzynie DSG 7-biegów ze sterownikiem DQ200 przenoszą 250 Nm. Mocniejsze są tylko skrzynie DSg 7-biegów ze sterownikiem DQ380, które przenoszą moment 380Nm i są stosowane z silnikami 2.0 TSI od 2014r. Skrzynie biegów DSG 7-biegów i sterownikiem DQ500 mogą przenosić moment 500Nm i są stosowane w VW Transporterze oraz sportowych wersjach Audi S-line.
Koszt sterownika i jego naprawy - z praktycznej strony sterowniki, mechatroniki DSG 6 możemy podzielić na te z czarnym deklem i z deklem koloru białego. Sterowniki z czernym deklem są w zakupie i naprawie tańsze od tych z deklem białym. Ceny sterowników z deklem białym i oznaczeniem np. 02E027770AJ , 02E027770AL itp. często zaczynają się od kwoty kilku tysięcy zł a ich naprawa również jest droższa niż w przypadku tych starszych z czarnym deklem.
Przy zakupie pojazdu ze skrzynią DSG nie należy się jednak tym sugerować bo poprostu nowsze modelu i tak będą miały już mechtronikę z białym deklem.
Demontaż mechatroniki choć nie jest operacją skomplikowaną wymaga jednak spuszenia oleju. Nie wymaga demontażu skrzyni biegów. W zależności od modelu może być potrzeba rozpięcia węża od chłodnicy, demontaż akumulatora.
Wymiana sprzęgieł - wymiana sprzęgieł wymaga posiadania specjalnego oprzyrządowania i podkładek regulacynych.
Podkładki regulacyjne różnej grubości można nabyć u nas w cenie od 50zł. Po wymianie sprzęgieł należy przeprowadzić adaptację sprzęgieł i skrzyni biegów. Jeżeli nie można przejść procedury adaptacji to prawdopodobie źle wyregulowano luz na sprzęgłach.
Zabezpieczenie sterowników - ochrona komponentu, immobiliser:
Niektóre sterowniki, zazwyczaj w pojazdach Audi są zabezpieczone i wymagają po ich wymianie na inny przypisania do pojazdu w ASO co wiąże się z dodatkową opłatą. W przypadku sterowników zabezpieczonych najlepiej jest taki sterownik naprawić a jeżeli nie jest to możliwe to sklonować go 1:1 dzięki czemu taki sterownik można zamontować w pojeździe bez konieczności wizyty w ASO i dodatkowych kosztów.
DQ250Cxx (np. DQ250C30) - brak zabezpieczenia, komunikacja przez K-line i CAN BUS via TP2.0
DQ250Exx & DQ250Fxx (np. DQ250E10 / DQ250F30) - brak zabezpieczenia, CAN BUS OBD TP2.0
DQ250-6A/6F/6V-MQB - po 2012 roku, zabezpieczeni Immobiliser. Komunikacja przez OBD UDS
Uszkodzenia sterownika/mechatroniki - diagnostyka komputerowa często wskazuje na uszkodzenie lub nie prawidłowe działanie danego zaworu choć w praktyce zazwyczaj przyczna tego typu błędów jest inna i sama wymiana zaworu nie rozwiąże problemu i błąd bedzie występował nadal.
Najczęście diagnozowane błędy, które mogą wzkazywać na uszkodzenie mecharonika/ sterownika skrzynie biegów DSG 6 02e
P0702 P0716 P0732 P073B P0747 P0776 P0776 P0777 P1707 P1740 P179F00
P1746 P1794 P1815 P1820 P1830 P1850 P1851 P1853 P1862 P2711 P2723 U0103
Nie zamieszczamy opisów błędów, gdyż opis ten wyświetla się podczas diagnostyki komputerowej.
Inne objawy to: Błędy elektrozaworów N89, N90, N91, N92, szarpanie po rozgrzaniu się skrzyni przy braku błędów.
Przechodzenie w tryb awaryjny i mruganie ramki PRND. Zatrzymanie pojazdu. Błąd czujnika temperatury. Brak reakcji na zmianę pozycji drożna. Szarpanie przy zmianie biegów.
** Sygnalizacja uszkodzenia:
- ramka PRND świeci ciągłym światłem - system rozpoznał usterkę i skrzynia przeszła w tryb awaryjny lub tylko sygnalizuje problem,
- mruga całe PRND - uruchomiony został program ochrony sprzęgła np. na skutek ich przegrzania,
- mruga jeden z symboli PRND - programowa blokada dźwigni.
Uszkodzenie, zużycie sprzęgła, sprzęgło źle wyregulowane - Objawy
W związku z tym, że mamy tutaj dwa sprzęgła oznaczane zazwyczaj jako K1 i K2
objazwy związane ze sprzęgłem K1 dotyczą biegów: 1, 3, 5, R a ze sprzęgłem K2 są powiązane z biegami: 2, 4, 6
** W trybie awaryjnym wyłączane jest odgałęzienie w którym wystąpił problem a moment silnika zostaje ograniczony
- Brak możliwości przeprowadzenia adaptacji,
- Uderzenie przy przełączniu na D lub R - możliwe zgaśnięcie silnika po szarpnięciu,
- błędy podczas diagnostyki komputerowej wskazujące na przekroczenie zakresu regulacji sprzęgła.
DSG z silnikiem diesla i DPF W przypadku procedury wypalania DPF skrzynia biegów będzie przeciągać a obroty będą podwyższone. Procedura ta załącza się automatycznie jeżeli filtr DPF jest zabrudzony. Jeżeli fitr DPF jest mocno zabrudzony procedura ta może często się załączać co mylnie będzie wskazywać na problem ze skrzynią biegów.
Wymiana oleju w skrzyni biegów DSG 6-biegów 02E Korek spustowy oleju znajduje się w dolnej części skrzyni biegów a po jego wykręceniu olej nie będzie spływał co nie oznacza, że w skrzyni biegów nie ma oleju lub trzeba go wymieniać z użyciem specjalistycznego sprzętu.
Olej nie będzie leciał bo wewnątrz tego otworu jest wkręcona na klucz imbus plastikowa rurka ustalająca poziom oleju.
Rurkę tę należy wykręcić, aby spuścić olej.
Do ponownego napełnienia skrzyni biegów olejem należy wkręcić rurkę i włożyć przez nią odpowiedni wężyk a następnie grawitacyjnie lub za pomocą pompy, skrzykawki wlewać olej aż przeleje się przez tę rurkę. Wraz z wymianą oleju należy też wymienić filter zewnętrzny. Skrzynia po wymianie oleju nie wymaga, żadnych dodatkowych procedur.
Skrzynia biegów 0AM DSG 7-biegów ze sterownikiem DQ200
Srzynia biegów DSG 7-biegów i sterownikiem DQ200 jest oznaczana zazwyczaj symbolem 0AM i jest skrzynią biegów, gdzie sprzęgła są suche czyli nie pracują w oleju tak jak ma to miejsce w DSG 6-biegów w efekcie czego mogą prznieść moment silnika na poziomie 250Nm. Skrzynia biegów oraz mechatronika DQ200 są zalane różnymi olejami. Część mechaniczna skrzyni biegów 0AM jest zalana olejem przekładniowym ( olej G052171 ok. 1.7L) a mechatronika hydraulicznym tym samym, który stosuje się w układzie wspomagania (olej G004000 - taki w zielonej butelce ok. 1L ). Można użyć także zamienników o tym oznaczeniu. Waga skrzyni DSG 0AM to 70KG.
Skrzynia biegów od strony mechanicznej w naszej opini jest bardzo trwałą jednostką i nie sprawia problemów od strony mechanicznej
Zdarzają się uszkodzenia łożysk ale najczęściej problemy z tą skrzynią biegów dotyczą zużycia lub uszkodzenia sprzęgieł, koła dwumasowego lub uszkodzenia mechatroniki. Jazda na zużytych sprzęgłach też ma wpływ na żywotność mechatroniki.
*** Wielokrotnie zdarza się, że nawet nowe fabrycznie części jak sprzęgła lub koła dwumasowe po założeniu nie działają prawidłowo, gdyż są wadliwe czego efektem jest podejrzenie uszkodzenia jednostki mechatroniki.
Skrzynia biegów 0AM wymaga właściwej regulacji sprzęgło podczas montażu za pomocą podkładek regulacyjnych, które mamy w naszej ofercie.
Uszkodzenia jednostki mechatroniki DQ200 - najczętsze problemy:
- pęknięcie bloku hydraulicznego w efekcie czego mechatronika nie trzyma ciśnienia co można sprawdzić podczas diagnostyki komputerowej a silnik pompy pracuje cały czas - prawidłowe ciśnienie to 40-60 bar,
- przepalenie się komputera sterującego mechatroniką,
- uszkodzenia bloku zaworów,
- zatarcie się pompy oleju,
- spalenie się silnika pompy oleju
- uszkodzenia czujników,
- przepalenie się bezpiecznika głównego pod maską samochodu.
Skrzynia biegów przechodzi w tryb awaryjny po przekroczeniu temperatury 139°C Przeciąganie biegów w samochodach z silnikiem diesla może mieć związek z procedurą oczyszczania filtra DPF co jest procedurą automatyczną.
W przypadku szarpania i uderzeń przy zmianie biegów lub ruszaniu należy przeprowadzć komputerową wraz z odczytem właściwych bloków pomiarowych co pozwoli określić czy problem związany jest ze sprzęgłami czy mechatroniką.
W wielu przypadkach wystarczy przeprowadzić ponowną adaptację skrzyni biegów.
Przed procedurą adaptacji trzeba usunąć przyczyny błędów w innych systemach z których sterownik skrzyni biegów otrzymuje informacje. W przypadku, gdy błędy te będą występować procedura adaptacji może nie uruchomić się.
Numery części zamiennych występujących w sterowniku DQ200
- mechatronika DQ200 sterowana jest komputerem o oznaczeniach:
0AM325025D / 0AM927769D / 0AM927769K / 0AM927769G ( są oznaczenia najczęściej spotykana na rynku wtórnym)
- blok zaworów 4 sztuki - 0AM325473
- blok hydrauliczny - 0AM325066
- pompa oleju hydraulicznego - 0AM325579D
- silik pompy oleju hydraulicznego - 0AM325583E
W przypadku tej skrzyni sprzęgło K1 odpowiada za biegi 1, 3, 5, 7 natomiast sprzęgło K2 za biegi: 2, 4, 6, R
Zatem problemy z którymś sprzęgłem lub biegami związanymi z tym sprzęgłem będą skutkować wyłączeniem tego odgałęzienia skrzni biegów i przejściem w trym awaryjny wraz z ograniczeniem momentu silnika.
Dostępność i powszechność tej skrzyni biegów sprawiła, że jej naprawa nie stanowi większego problemu a ceny stały się racjonalne. Jazda z tą skrzynią biegów to czysta przyjemność.