Czy wymieniać olej w skrzyni biegów?

Co ile wymienić olej w przekładni manualnej lub automatycznej typu DSG lub Multitronic?
Czy wymiana oleju rozwiąże problemy z DSG i Multitronic?
Jaki olej przekładniowy zastosować?
Czy można zrobić to samemu?
Ile kosztuje usługa wymiany oleju w Firmie Autoskrzynia w Bytomiu Odrzańskim?
Czy wymieniać olej w skrzyni biegów?
W poszukiwaniu informacji na temat wymiany oleju w przekładni często można spotkać się z powielaną informacją,
że oleju przekładnowego nie wymienia się przez cały okres eksploatacji oraz, że ASO lub producent takiej informacji nie podaje. Zakładamy jednak, że skrzynia biegów w nowym samochodzie nie powinna uledz uszkodzeniu w okresie gwarancyjnym i w tym okresie nie trzeba zmieniać w niej oleju. Wraz z końcem gwarancji kończy się też dpowiedzialność producenta a stosunkowo wysoki, co do wartości samochodu, koszt naprawy lub wymiany skrzyni biegów w ASO spocznie na kliencie.

Wiele poczytnych portali o ile zgodnie zaleca okresową wymianę oleju to co do tego jak często to robić tej zgody już nie ma. Rozbieżność jest spora bo od 45 do 100 tyś km. Dla skrzyń DSG multitronic podają zazwyczaj 60 tyś. km

Z praktycznego i teoretycznego punktu widzenia w każdej skrzyni biegów występuje tarcie i tworzą się opiłki co najlepiej widać na magnesie korka spóstowego oleju i z tego też powodu tych opiłków oraz większych kawałów metalu, które się zdarzają i pochodzą najczęściej z uszczerbionych kół zębatych nie widać w spuszcznym oleju. Jeżeli są opiłki w oleju to logiczne jest, że przyspieszą one zużycie łożysk bo magnes wszystkich opiłków z oleju nie wyłapie odrazu i wielokrotnie omyją one całą przekładnię wraz z olejem.
W przypadku skrzyni DSG i Multitronic oprócz zewnętrznego filtra oleju, który wymienia się wraz z olejem wewnątrz skrzyni także jest dodatkowy filtr, który można wymienić tylko po zdemontowaniu i rozebraniu skrzyni biegów. Tego się nie praktykuje w normalnym okresie serwisowani skrzyni biegów.

Bardzo ważny jest poziom oleju, gdyż są skrzynie biegów także automatyczne w których 5, 6, lub 7 bieg umieszony został "wysoko" co przy niskim poziomie oleju powoduje brak smarowania łożyska tego biegu a tym samych jego zniszczenie.
Z doświadczenia możemy powiedzieć, że są typy manualnych skrzyń biegów, do których należy wlać więcej oleju niż podaje producent.
Dla manualnych skrzyń biegów możemy przjąć, że olej przekładniowy wymieniamy:
- co 30 tyś km , 45 tyś lub co 60 tyś km ewentualnie co 2 lata

W przypadku automatycznych przekładni typu DSG / CVT możemy przyjąć:
- co 60 tyś km

Co do okresu czasowego 2 lat to w praktyce serwisowaliśmy samochody z małym przebiegiem rocznym gdzie olej wymieniony był co 5-6 lat i nie wpłynęło to negatywnie na skrzynie biegów w tym przypadku. Powodem zapewne były też przebiegi rzędu 2-4 tyś km rocznie w tych przypadkach.

Okresowo należy sprawdzać czy ze skrzyni biegów nie ma wycieków oleju, oraz stan uszczelnień przekadni.
Wyciek oleju nie należy rozumieć dosłownie, że będzie kapał lub lał się pozostawiając plamy pod samochodem.
Szczególnie przy wymianie sprzęgła należy zwrócić uwagę na uszczelnienie, gdyż nawet drobne wycieki do komory sprzęgłowej mogą spowodować zabrudzenie sprzęgła olejem i jego ślizganie się.


Czy wymiana oleju w skrzyni DSG lub Multitronic jak zalecają na forach internetowych rozwiąże problemy ze skrzynią biegów lub działaniem mechatroniki?

UWAGA! Z doświadczenia możemy powiedzieć, że w przypadku różnych problemów jak szarpanie i błędy w skrzyni DSG lub multitronic wymiana oleju nie pomoże.
Stosowanie się do zaleceń pseudospecjalistów z internetu, którzy nie mają najczęściej w tym temacie żadnego praktycznego doświadczenia zapewne odchudzi Państwa kieszeń.
W przypadku problemów z automatyczną skrzynią biegów należy wykonać diagnostykę komputerową z odczytem błędów oraz określonych bloków pomiarowych skrzyni biegów. Działanie sterownika skrzyni biegów jest zależne także od informacji ze sterownika silnika, sterownika ESP, ABS, Zestawu wskaźników itp. i każdy błąd w pozostałych systemach może wpłynąć na prawidłowe działanie sterownika skrzyni biegów.
Przed diagnostyką skrzyni biegów należy usunąć przyczyny błędów w pozostałych systemach samochodu.

Rozładowany akumulator czyli niskie napięcie akumulatora także może być przyczyną problemów pojazdu z automatyczną skrzynią biegów szczególnie w pojazdach z systemem start stop.


Jaki olej stosować
Zgodnie z zaleceniami producenta dla danego pojazdu.
Czy olej w skrzyni biegów można wymienić w warunkach domowych?
TAK. Zarówno w przypadku manualnej skrzyni biegów jak i DSG olej można wymienić samodzielnie w warunkach domowych. W przypadku przekładni manualnej należy pamiętać, że zbyt mała ilość oleju może spowodować uszkodzenie 5-tego lub 6-tego biegu. Samodzielna wymiana oleju wiąże się także z koniecznością utylizacji zużytego oleju.
Ile kosztuje usługa wymiany oleju w Firmie Autoskrzynia.pl?
Ceny podane poniżej nie zawierają kosztu oleju i są cenami Brutto.

25 zł - wymiana oleju z manualnej skrzyni biegów
od 62 do 185 zł - wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów typu DSG / CVT

W przypadku SKRZYNI BIEGÓW PO REGENERACJI z naszej oferty zalecamy:
Skrzynię biegów po zamontowaniu zalać odpowienią ilością oleju przekładniowego odpowiedniej klasy.
Można zastosować najtańszy olej przekładniowy odpowiedniej klasy. Po przejechaniu ok 1000 km zmienić
na OLEJ ZALECANY PRZEZ PRODUCENTA dla danej przekładni.
Zalecamy wymianę oleju po przejechaniu 1000 km, ze względu na to, że części w tym czasie będą się wzajemnie dociarały.
Przy zastosowaniu najtańszego oleju wrzucanie biegów, gdy olej w skrzyni jest nie rozgrzany może być utrudnione
i objawy te powinny ustąpić po zastosowaniu już właściwego oleju.

W niektórych przypadkach i na podstawie własnego doświadczenia zalecamy wlanie większej ilości oleju niż podaje producent.
Bytom Odrzański Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów FNW013 Akceptujemy Płatności kartą Visa Maestro Mastercard